Rekordlångt utdömt straff

Ibland bara växer ilskan inom mig och jag känner för att explodera!
Hur kan det komma sig att en man som har dömts till ett rekordlångtstraff kommer undan så lätt?
En man plågade sin hunvalp med sadistisk tortyr tills hon dog. Mannen har nu dömts i Södertörns tingsrätt för djurplågeri till ett rekordlångt straff: ett år och tre månader. Ett år och tre månader! Aldrig tidigare har någon blivit dömd till ett så långt straff för djurplågeri.

Jag förstår det inte. Jag verkligen förstår det inte! Kammaråklagaren funderar nu på att överklaga och jag hoppas verkligen att han gör det!

"När den hittades hade den skador på hals och bröstkorg, lungödem och en revbensfraktur." Från aftonbladet.se

"21-åringen förklarar att han mått "jättedåligt". Han hade förlorat alla pengar på poker, hade inga pengar till mat och tyckte hunden var "jättejobbig"."
Från aftonbladet.se

Sånt här ska inte få förekomma. Djur är levande varelser som känner smärta och lidande. Det är inte okej att ett år och tre månader är ett rekordlångt utdömt straff för djurplågeri.


Kommentarer
Postat av: Smurfan

Tråkigt, men det handlar dock om ett djur. Många människor far illa där förövaren får lika långa eller längre straff. Jag tycker att straffet var långt med tanke på det.

2011-12-21 @ 18:17:13
Postat av: Diana

Svar till kommentaren ovan...

Precis som du säger så handlar det om ett djur, dvs en levande varelse. Sen när är det OK att tortera någon?? :S Ordet tortyr används inte för att få det att låta hemskt utan för att det verkligen var TORTYR och det ÄR hemskt. Det är inget som ska gå ostraffat.

Vad är budskapet i det du skrev egentligen? Att det är OK med misshandel så länge det inte handlar en "högre stående" varelse?

Det är nästan så man skäms.

2011-12-26 @ 17:05:42
URL: http://doshii.blogg.se/
Postat av: :)

Ganska naturligt att det blir lägre straff när samhället ser djur som en lägre stående varelse. Säger inte att det är rätt, men ingenting att bli så häpen över. Blir inte bättre av att du spricker av ilska, lägg din energi på att göra någonting åt det i praktiken. (som jag chansar på att du tänker med tanke på jurist kanske och I så fall är det ju jättebra.)

2012-01-03 @ 14:31:52
Postat av: Anna

SV :): För att förtydliga: Poängen med inlägget var inte att det är dåligt att det är ett lägre straff än liknande brott mot en människa utan att det är ett för lågt straff. Och när det gäller att göra något i praktiken så vet de som känner mig precis vad jag gör och inte gör.

2012-01-04 @ 20:55:38
URL: http://notesbyanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Välkommen hit!
Jag som skriver här heter Anna, är 20 år och pluggar till jurist i den underbara staden Örebro. Många timmar spenderas med böcker, rättsfall och andra saker som har med skolan att göra och därför kommer stor del av det som skrivs här vara fyllt av detta. Min lediga tid ägnas åt promenader, lyssna på härlig musik och att träffa vänner. Ibland hänger även kameran med på ett hörn.

Jag hoppas du som hittat hit vill fortsätta följa med på en del av mitt liv som juriststudent.
/Anna


bloglovin

RSS 2.0